2013. november 8., péntek

Az alacsony FODMAP étrend - Irritábilis bél szindróma (IBS) kezelésére

Az alacsony FODMAP diéta nagyon népszerűvé kezd válni az IBS (Irritábilis bél szindróma) kezelésében. Azt tapasztaltam, hogy az USA-ban az IBS kezelésére az új kutatásokat követő szakemberek (szakorvos, dietetikus) egyöntetűen ezt a diétát írják elő. Amikor először -derült égből villámcsapásként- megjelentek az erős, IBS-jellegű tüneteim, rövid laktóz- és gluténmentes próbálkozás után én is ennél a diétánál kötöttem. (Később a FODMAP étrendet kombináltam az SCD-vel a teljes tünetmentességhez.)

A FODMAP diéta lényege:
A diéta Ausztráliából, a Monash Egyetem kutatóitól származik.

  • Az ételekből  FODMAP szénhidrátok elégtelenül szívódhatnak fel a vékonybélben.
  • Ezeket az elégtelenül megemésztet szénhidrátokat a bél-baktériumok megerjesztik, ami gáz keletkezésével jár együtt.
  • A jelenlegi kutatások arrafele mutatnak, hogy az ebbe a csoportba tartozó szénhidrátok lehetnek felelősek az IBS (Irritábilis bél szindróma) tüneteiért.
  • A diéta lényege, hogy a magas FODMAP-pal rendelkező ételek helyett az alacsony FODMAP-pal rendelkezőket válasszuk. Ezen kívül fontos az adott étel mennyiségét is figyelembe venni.
A FODMAP mozaikszó jelentése:
"Erjedő" Oligoszacharidok, Diszacharidok, Monoszacharidok és Poliszacharidok

F: "Erjedő" (Fermentable) :
Azt jelenti, hogy a bélben található baktériumok lebontják a meg nem emésztett szénhidrátokat ami által bélgázt termelnek (Hidrogént, metánt és széndioxidot)
O:  Oligoszacharidok:
    • Frukto-oligoszacharidok     (FOS) Megtalálható pl. a Búzában, rozsban, hagymában
    • Galakto-oligoszacharidok (GOS) Hüvelyesekben találhatók
D: Diszacharidok: A tejtermékekben található laktóz
M: Monoszacharidok: Fruktóz, megtalálható pl. mézben, almában, élelmiszeripari édesítőszerekben 
P: Polioszacharidok
Összetett cukrok (szorbitol, mannitol) Megtalálható néhány zöldségben és gyümölcsben, élelmiszeripari ízesítésre is használják ezeket.

A diéta leírása igen részletes. Ha tudjuk, hogy mi az, amit nem tudunk teljesen megemészteni (pl. laktóz vagy fruktóz), akkor elég csak ezeket tartalmazó ételeket csökkenten illetve elhagyni. Nekem csak egyszerűbb volt teljesen elhagyni az összes kategóriát. Így sem volt könnyű követni az étellistát. Ehhez én az egyetem iPhone alkalmazását használtam, ami ugyan nem volt ingyen, de a megfizetett ár jó célt szolgált: a további kutatásokat!
A diéta gyakorlati bemutatása étel listákkal itt található.


💚💛💙LELKI TÁMOGATÁST SZERETNÉL VAGY ÉRZELMI EGYENSÚLYT KERESEL?
VEZESD AZ ÉLETED STÚDIÓBAN VAGY ONLINE MEGTALÁLOD!💙💛💚


Hivatkozás
http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/low-high.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése